Livet på Rabo

Direktlänk till inlägg 10 december 2010

Dag 9, Min Tro

Av Magda - 10 december 2010 11:08

Börjar med att citera Tomas DiLeva, "Vem ska jag tro på?"

 

Jag har väldigt svårt att förstå VAD det är folk som är troende tror på. Det pratas om Gud och dennes verk, skapandet av världen och Adam och Eva mm. Men eftersom denne Gud gav människan fri vilja så kan Gud inte ställas till svars för våld, krig eller annat som vi människor gör mot varandra då det är vi själva som styr. Jag tycker det borde räcka för att förstå att Gud inte existerar. Jag har svårt att tro på saker som jag inte kan se, höra eller känna. Min åsikt om Gud har sedan mycket länge varit att det är något människan kom på för att kunna ha nånting större att lägga sina förhoppningar och förväntningar på när de inte själva klarar av att uppnå dem. Jag tycker det är tråkigt när idrottstjärnor, artister och skådespelare tackar Gud för det de uppnått. Tack inte Gud, gör som Kjell Bergkvist istället och inled ditt tal med "Först och främst vill jag tacka mig själv, Tack Kjell det här gjorde du jävligt bra" Nu kanske han inte sa exakt så, men nånting liknande var det iallafall.

I min mening ligger religöstro bakom det mesta onda i världen så som förföljelse och krig. Varför kan inte folk acceptera att inte alla har samma tro, måste vi döda varandra för den sakens skull...ingen kommer ju nånsin kunna besvisa att den där Gud vem/vad den nu är finns iaf. Jag tror däremot att det för längesen fanns en snickrande man som bar namnet Jesus, men jag tror inte att han var Guds son, jag tror att Maria var en sån där slug kvinna som drog en vals för att Josef inte skulle bli arg och slå ihjäl henne.

Om nu Gud existerar så är jag övertygad om att Gud först skapade Eva och när hon bet i det förbjudna äpplet skapade Gud även mannen för att förevigt straffa kvinnan och hennes övertramp, haha.

 

Jag tror på liv på andra planeter, varför skulle vi vara den enda planeten där det finns liv? absurbt att tro så känner jag. Däremot så tror jag inte att det finns liv på någon planet som ligger nära nog för att vi nånsin ska få reda på det. Universum är sjukt stort...tänk er själva, var tar universum slut och vad tar vid där?

 

Jag tror att vi i Sverige med våra öppna gränser och tillåtande kultur snart har fällt krokben på oss själva. Vi står här med öppna armar och låter alla leva som de vill och som de alltid har gjort...det kan aldrig sluta bra.

 

Jag väljer att tro att 10år från nu så har cancerforskningen gjort enorma framsteg som gör att dödligheten i cancer sjunkigt markant. Detsamma gäller hjärt/kärl sjukdomar som slukar alldeles fö många liv som det är nu.

 

Nu vill jag poäntera att det här är MIN tro, inget annat.

 
 
Ingen bild

Tessan den yngre

10 december 2010 14:02

Fan vad bra du skriver! Oops svor visst, undrar vad gud säger om det:)

Magda

10 december 2010 17:25

Det får vi aldrig veta:p

 
Monica

Monica

10 december 2010 14:07

Håller med dig, tro är absurt. Jag är själv övertygad om att hela kristendomen är påhittad, det finns ganska bra dokumenterat hur kristendomen blev till. Om du är intresserad av ämnet så kan jag rekommendera boken "den jesus som aldrig funnits". Sedan när det gäller krig i guds namn så tror jag inte att det egentligen någonsin handlar om religion, utan religionen används som täckmantel för att komma över rikedomar de andra har.

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

Magda

10 december 2010 17:24

Ska kolla upp den boken, tack.

 
Theres

Theres

10 december 2010 15:58

Jag håller med dig om nästan att du skriver :) Glöm inte att de också tror på gud för att få skylla ifrån sig och förklara hemska/läskiga saker.

Tack tack!

http://minbebis.com/blogg/mariatheres

Magda

10 december 2010 17:22

Ja, det är kanske lättast så för vissa, tyvärr.

 
Alexandra

Alexandra

10 december 2010 16:38

För det första vill jag bara påpeka att du börjar inlägget med att skriva att du inte tror på något du inte kan se för att sen fortsätta längre ner med att poängtera att du tror på utomjordingar ;)

Jag tror att tron är fri, att vi själar som bor på jorden är födda med egen tro. Jag tror på gud men jag är varken kristen eller jude. Jag är jag! Jag skapar min egen tro där det finns en gud, reinkarnation, karma (till en viss del) och även ett öde och en livsplan! Det bästa med att tro är att alla får skapa sin egen. Däremot vill jag passa på att säga att jag håller med dig gällande att religion skapat mycket våld i världen och jag förstår inte hur man kan leva efter en bok som skrevs för 2000 år sen men det är ju min personliga åsikt. Alla får tro vad dom vill men jag tycker absolut inte att "tro" är något man använder sig av för att man inte kan uppnå egna förhoppningar och drömmar. Tro gör man för att man helt enkelt tror och det är inte konstigare än att du inte tror att det finns en gud :) Tack för ett intressant inlägg och lite nya funderingar! Ha en fin fredag / Alexandra

http://www.lafemmes.bloggplatsen.se

Magda

10 december 2010 17:19

Sant, jag kan ju inte se eller känna liv på andra planter så avlägsna att vi aldrig kommer ta oss dit, så det kanske var klumpigt formulerat det där första. Det jag menar är att jag inte sätter tro till något jag inte kan se eller känna.

 
Ingen bild

Björn S

10 december 2010 16:46

Har Du läst boken "Illusionen om Gud" av Richard Dawkins.
Om inte - gör det. Du blir bara mer stärkt i Dina funderingar. Nackdelen med för mycket "antitro" är bara att det så lätt blir en religion i sig

Magda

10 december 2010 17:23

Låter som en bok i min smak, ska kolla upp den. Tack för tipset!

 
Faktamannen

Faktamannen

10 december 2010 18:49

Bra! Skulle nog inte kunnat förklara det bättre själv. Visst måste vi på något sätt acceptera att alla inte har samma tro, men som du skriver ligger religion bakom majoriteten av alla krig och konflikter genom tiderna. Även om jag accepterar att vissa tror på något som bevisligen är ett stort påhitt, har jag mycket svårt att förstå hur någon verkligen kan ha en tro som t ex kristendomen? Tänk att så många människor har gått på och verkligen tror att det finns en osynlig och allsmäktig farbror i himlen, som kan se alla människors varje rörelse hela tiden. Han har gjort en lista på hela tio saker som vi inte får göra och skulle vi bryta mot någon av dessa regler, skickar han oss till ett väldigt speciellt ställe fyllt av eld, rök och ondska. Där får vi leva i skräck, rädsla, gråt och skrik, med att bli torterade I ALL EVIGHET! Men..... han älskar dig... WTF!? Det är väl ändå lite skruvat?

Kristna tror på en allsmäktig Gud som skapade universum för sisådär 5000 år sen? En genomgod högre makt, totalt utan brister styr enligt dem vår värld. Men eftersom denne gode gestalt var så vänlig att ge människan som han skapade den fria viljan, kan han alltså inte få skulden för att större delen av Världens befolkning genomgår ett helvete!? Skulle jag tro på den här sagan så skulle jag vara väldigt arg på Gud.

Samtidigt är det ju lite dubbelt då jag tror att de som tror på en högre och allsmäktig Gud vill rädda sig själv från att behöva ta ansvar. Kristna, judar och muslimer använder sig ju ganska ofta av "det var guds vilja" när något hemskt hänt dem? En människa som lever sitt liv utifrån någon religion där en högre makt ingår, gör sig själva bara ännu mer maktlösa.

Jag tror som du att det finns intelligent liv på andra platser i Universum än här. Att just vi finns här på Jorden är bara en stor slump och inget annat.

http://faktamannen.bloggplatsen.se

Magda

11 december 2010 10:28

Det är på såna här kommentarer jag skulle vilja ha en sån där "gilla" knapp att trycka på. Tack för den:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 5 januari 2011 23:54

Jag kommer inte längre blogga här, jag har flyttat till minbebis.com   Ny adress, samma tjat.   http://minbebis.com/blogg/magda   Hoppas vi ses där! ...

Av Magda - 5 januari 2011 17:23

Idag har jag storhandlat alldeles ensam, skönt med lite egentid samtidigt som det är lite tråkigt att handla själv. Nu var jag ju inte ensam i affären, det var en hel hop med människor där. Ett äldre par befann sig ungeär där jag var hela tiden i aff...

Av Magda - 4 januari 2011 20:55

Mina auktioner på Tradera går bättre än förväntat, mye bättre. Ja alla går ju inte svinbra men det är vissa som kommit upp i priser jag inte ens kunde drömma om, samtidigt som vissa inte ens är budade på. Mina kläder ligger på utropspirs 1kr eller in...

Av Magda - 4 januari 2011 17:32

Idag har jag varit med lilla Nora till bvc. Det var dags för första vaccinationen idag, två sprutor en i varje lår. Det var inte jätteroligt att bli stucken i benen men jag tycker ändå hon var väldigt duktig. Skrek i kanske 1-2 minuter och sen var ...

Av Magda - 3 januari 2011 21:49

Det är helt sjukt, idag är trejdedagen utan läsk och jag ser colaflaskor när jag blundar. Riktigt så illa är det inte men jag kan känna smaken i munnen och jag känner ett grymt begär av att hitta en flaska och svepa den. Jag har enorm abstinens, j...

Presentation


Här får du följa mig i min vardag. Jag bor på Rabo med min sambo Oskar, vår dotter Nora född 101003 och vår hund Buster.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards